Folkdräktsfunderingar

Vi är några stycken folkdansare som ska åka på en vänförenings jubileum i helgen och vi har funderat fram och tillbaka på huruvida vi skulle ta dräkt eller inte. Å ena sidan är det lite åbäkigt att släpa på den och den är ju väldigt varm, å andra sidan så är folkdräkten trots allt vår festdräkt. Vi har aldrig dräkt till vardags, bara på uppvisningar och vissa festligheter, annars har man något lagom bekvämt (och svalt) att dansa i 🙂

Hursomhelst så har jag nu packat med dräkten. En av de avgörande faktorerna var att vi på ett städtalko i vårt dräktarkiv häromdagen faktiskt hittade förkläde och strumpor av korrekt färg, plus en väska – så nu är min dräkt ännu lite mera "korrekt" :up: (Skjortan är dock fortfarande fel.) Den dräkt jag använder ser nu ungefär ut såhär.

Det där med korrekthet är ett kapitel för sig, folk är purister i olika grad. Strängt taget så borde jag absolut inte använda just den dräkten som jag har nu, för vi har ingen släkt från finska Österbotten. Men jag valde den dräkten ur vårt arkiv, för att jag trots allt snarare har finska (och svenska) rötter än finlandssvenska. Dessutom har jag ärvt en dräkt av min mormor i tiderna och det här var den dräkt som liknade hennes mest.(Min mormor var en mycket småväxt person, så den går inte på mig utan att sys om rejält 😮 ) Först flera år efter att jag börjat dansa så frågade jag mamma varifrån dräkten kommit och hon berättade att mormor nog bara köpt den "för att den var fin". Ajaj :no: Ska man följa puristerna så måste man ha en anknytning till den ort vars dräkt man bär – jag borde med andra ord antingen ha en Helsingedräkt, eftersom mamma är hemma från Vanda, eller så möjligen en Sverigedräkt. Men en gång i tiden var det pop att ha folkdräkt och då kunde folk just köpa en för att den är fin. Vilket den ju är – egentligen är en folkdräkt väldigt fin :happy: Plus att den egentligen är ganska bekväm (och varm), kjolen är t.ex. tillräckligt vid för att man ska kunna skutta ordentligt, vilket är mer än man kan säga om många festklänningar 😀

6 thoughts on “Folkdräktsfunderingar

  1. Andra kattslaven writes:Inte att jag har användning för en folkdräkt (nu?), men jag har emellanåt funderat på det där med val av dräkt då jag inte är överförtjust i Esbos dräkt, dels pga. färgen, dels. på grund av hurdant liv den har. Men ju mer jag tänker på saken och ju längre (snart 10 år) jag tänker på saken så är det nog det enda rätta om jag skall ha en dräkt. Identifierar mig starkt som Esbobo. Rent historiskt har den blåa färgen ett visst snobbvärde eftersom blått var den svåraste och dyraste färgen att åstadkomma vid tygfärgning, dvs. innan man kom konstgjorda kemikalier som kunde åstadkomma blått. Nu undrar jag i vilken mån det gäller folkdräkter. Hur gamla är de? Hur färgades de i tidernas begynnelse? osv. 🙂

  2. gammelmoran writes:Har förstått att den sk Sverigedräkten är en mdern skapelse ursprungligen gjord – kanske – för drottning Silvia, alltså ingen egentlig folkdräkt.

  3. Jag är faktiskt lite dålig på folkdräktens historia, förutom att jag vet att de vi nu använder (och som då ska vara "korrekta") fortfarande är rätt så långt (re)konstruerade. Vissa har man haft mindre information att tillgå om – t.ex. så har Helsinge inget liv och en tvärrandig kjol, när långrandig är normen, vilket fått mig att fundera på om den ev kan vara en underkjol egentligen (många underkjolar har bred tvärrandning). Men hur de färgades, om inte med växtfärg, vet jag inte. Tona?Gammelmoran: lite äldre är den nog, den är skapad i början av förra seklet, kan t.ex. läsas här. Men Silvia har mycket riktigt burit den 🙂

  4. Jag har tyvärr inte tillgång till ngn folkdräktsbok här ute på Pörtbacka, så jag kan inte kolla upp helsingedräktens historia – i de gamla häftena finns det ofta ganska detaljerat beskrivet hur upptecknande/konstruerande gått till (sök på Yngvar Heikel som förf, hela raddan torde ju nog finnas på något av Unis bibliotek, ett par uppsättningar finns på stadsbiblioteken).Jag har ingen aning om färger – varken vad som användes under den tid som dräkterna ville återspegla eller vad som användes när de skapades. Många dräkter (speciellt på finskt håll, i Karelen) har dessutom olika inslag av "köpetyger" som kan vara alldeles hysteriskt mönstrade. Men när det gäller färger i allmänhet så finns det ju ett litet problem, eller i varje fall ett övervägande att fundera på: Många äldre färger är inte väldigt beständiga. Dvs de bleknar ordentligt, av sol och tvätt, men också helt av sig själva. Så vill vi ha färger som är beständiga och så nära det vi vill efterskapa, eller vill vi ha "naturliga" eller "ursprungliga" färger, som ganska så oberäkneligt förändras inom bara några år? Personligen är jag nog mer för det moderna och förutsägbara.Kattslav2: Vad är felet med esbodräktens livstycke? Är det inte ganska plain? Eller är det det som är felet? Eller att det är föga justerbart om volymen tenderar att variera?Om det förra, hur skulle det vara med Borgå? Ganska lika, men fina blanka knappar både fram och bak på livstycket!Om det senare, hmm – de där bilderna Brage har på nätet (och som finns i nya dräktboken) är ganska värdelösa för att kolla in detaljer tyvärr. Av erfarenhet kan jag säga att liv med snörning är utmärkta när det gäller att kunna justera enligt dagsformen (upp till en viss gräns).

  5. Tack, jag lyckades inte med att få länken att gå direkt! Jag röstar absolut för livstycke med snörning – det är så mycket mer förlåtande 😉

Kommentera

