Mörkrädd

Det är över midnatt, alla rösterna i riksdagsvalet är räknade. Jag har lyssnat på radio och tittat på datorn hela kvällen, med en stigande känsla av obehag. "Sannfinländarna" har fått 19% av rösterna i riksdagsvalet. Nitton. :faint: Närmare en femtedel av de drygt 70% av de som har röstat har lagt sin röst på ett populistparti med synnerligen dubiöst isolationistiskt program och en klar agenda gentemot finlandssvenskar, invandrare och andra mystiska och avvikande personer 😦

Jag vet att galluparna förutspådde att de skulle gå framåt, men jag tänkte ändå på något sätt att många nog bara påstod att de skulle rösta på dem för att ruska om de andra partierna. Tydligen inte. Partiets ledare Timo Soini är landets enskilt största röstmagnet med 43 212 röster, t.o.m. mera än utrikesministern (som är samlingspartist). Hur i h-e är detta möjligt? :yikes:

Jag borde ju inte vara förvånad, det har varit på kommande. För fyra år sen så förfasade jag mig över att partiet fått fem mandat. Nu har de 39. Trettionio. :eyes: Efter kommunalvalet för ett par år sen så skrev jag att det var över 14 000 människor som röstade på dem i Helsingfors. Nu är det över 14 000 som har röstat på Helsingfors valkrets näst största röstmagnet (efter vänsterns ordförande, tackochlov), en man som bl.a stått inför rätta för hets mot folkgrupp. Sammanlagt har partiet fått 44 911 röster i Hfors.

I Eu-valet fick de också röster, vilket jag skrev om här; då kommenterade jag också Kd:s valaffischer. Jag vet inte om de är så mycket bättre den här gången. Är det nån (i Hfors) som har missat Kendockan / cyborgklonen som kör med sloganer som att "gröna värden går åt din plånbok" och säger sig vilja sätta "strypsnara på invandringen". Till höger (lämpligt, inte sant?) är en inte alltför lyckad bild.

Framför allt har jag flera gånger tittat på valreklam och filmreklam uppsatta bredvid varandra och upplevt att min blick vandrar från den ena till den andra utan att se så stor skillnad… Kanske det är den samma alienering som har drabbat de röstande? Dessa nästan tjugo procent som har röstat på detta sätt. De finns ju nånstans. Rent statistiskt sett är det var femte människa jag ser. Det kan vara någon som sitter mittemot mig i metron – via PappersPeppe hittade jag en bloggare, Tubbs, som berättade om ett möte med ett par av dessa representanter i spårvagnen – inte alls bara marginaliserade stackare. (Bloggen på finska.)

Med det röstetalet och den dominansen så kommer de att sitta i nästa regering, och inte kommer de att nöja sig med någon undanskymd post heller. Statsminister? En verkligt skrämmande tanke. Inrikesminister kanske, eller finansminister? Kulturminister – med sina starka åsikter om "entartende kunst", eller vad de nu kallade det för, "tillgjort postmodernistiskt skit", eller nåt åt det hållet, så skulle de kanske gärna ha den. Utbildningsminister? Bort med tvångssvenskan och varför inte alla språk, förresten. Vad fan ska man med dem till. Finland ska ju ändå ut ur EU och inte ska hit komma nån som inte går med på att lära sig språket, perkele :devil: Eller varför inte ha en social- och hälsovårdsminister som bl.a. motsätter sig abort, som den katolik han visst är. Sådär kan man fortsätta att fundera. Vad eller t.o.m. vilka det än blir så kommer de närmaste fyra åren att vara sådana som får mig att tänka på den gamla kinesiska(?) förbannelsen: "Må du leva i intressanta tider." :worried:

Hela landets valresultat att beskåda och förfasa sig över här. Helsingfors resultat finns här.
Läs gärna också Fredrik Soncks ledare i senaste Ny Tid.

Jag är trött, jag borde gå och lägga mig, men jag är fanimej mörkrädd :insane:

8 thoughts on “Mörkrädd

  1. Temumriken writes:Sund reaktion. Om man vill hitta något bra i de här händelserna så är det väl att människor förhoppningsvis ruskas om lite och kommer till insikt om att ett gott samhälle inte bara finns, det måste skapas och försvaras. Dags att bry sig.

  2. Anonymous writes:Tack för länkarna till Tubbs och Ny Tid – det finns också hopp! (Även om läget ter sig dystert nu..)

  3. Andra kattslaven writes:Jag håller med Temumriken. Diskussionen gick het på Facebook under hela rösträkningsperioden och när de slutliga resultaten började klarna överväldigades jag av mängden "Dags att flytta bort från Finland"-statusuppdateringar i Facebook. Vad i all världen hjälper det? Hela Europa är likadant och varför skulle folk utanför Europa gilla oss bättre än vi gillar dem?Vi har tappat bort oss på vägen mot en bättre värld. Det är ju helt klart. Allt vad solidaritet och tolerans heter har försvunnit ur den allmänna inställningen till hur man bör bemöta folk. Det är dags för dem som har det tryggt och bra (och som inte upplever sig ha ett behov att protestera genom att lyssna på och rösta på populister som lovar mer än de kan hålla och uppmanar till hets mot alla minoriteter i landet) att aktivera sig och göra det klart för den *minoritet* som röstade på SannFinnarna att det faktiskt inte går att bygga en bättre värld och tryggare vardag med sådana värderingar som de förespråkar. (En sån lång mening, jag misstänker att den första Kattslaven kommer att ha roligt åt den när hon ser den.)Men, på första kattslavens begäran lovade jag posta här vad jag i min frustration över alla "Jag flyttar bort"-meddelanden skrev på FB. Jag har lust att editera en aning och göra det bättre artikulerat än det är. Men bäst att bara posta det som det postades ursprungligen.—Nu har mängden "jag flyttar bort från Finland" meddelanden i FB börjat gå mig på nerverna. Om det finns två alternativ, fly eller slåss, varför skall alla fly?Om folk röstar på Sannfinländarna för att protestera, är det inte lika misslyckat att fly bort härifrån? Det är bara två sidor av samma problem. Något suger i vårt samhälle. Hur skulle det vara om även alla som av andra orsaker har tröttnat… på politiken och att den alltid ser likadan ut oberoende av vem är i makten skulle engagera sig och försöka motarbeta det missnöje bland *en stor del av befolkningen* som tillåter populister att få fotfäste i landet. Att se efter vilka möjligheter man har att komma bort härifrån är ju lika likgiltigt inför politikens realiteter som rösta på Sannfinnarna och tro att de kan infria sina vallöften. Den här trenden blåser genom hela Europa eftersom välfärdsstaten inte längre fungerar som politisk modell. Men om man tycker att Sannfinnarnas valframgång är en orsak att söka sig bort tycker jag uppriktigt att det är en del av problemet to begin with. Ingen vill engagera sig. Men kanske det är dags för normaluttråkade människor som inte är förtjusta i Sannfinnarnas politik att engagera sig i andra partier eller kanaler genom vilka man kan påverka och försöka på så sätt åstadkomma en förändring.

  4. Andra kattslaven writes:Det fanns faktiskt radbrytningar i den där textmassan. Jag lovar att jag aldrig skulle posta ett sånt där block av text utan att formatera det även om jag skriver långa meningar. Varför gjorde Opera så?

  5. Tack för intelligenta och balanserade kommentarer 🙂 Det är helt sant att det inte är läge att bara voja sig, utan att engagera sig! :ninja: Tubbs inlägg var iaf lite uppmuntrande, såtillvida att det är trevligt med folk som har civilkurage! Den där Himbergska texten var jättebra, men jag måste erkänna att jag kommer att ha svårt med den nästsista uppmaningen: att inte racka ner på dem som röstat på Sf. Jag tycker att det är skrämmande att det finns så många människor som är så rädda eller arga att de röstar så, för hade det "bara" varit en fråga om inkomstklyftor och resursfördelning så vore väl det enda logiska att rösta på vänstern? Det måste ju vara andra saker också i Sf:s programförklaring som tilltalar dem? Då tänker jag att det finns många människor som skräms av eller irriterar sig på t.ex. mig: invandrare (vit, visserligen, men "båtflykting" skällde de mig för i skolan ändå), svenskspråkig (yxi mieli, yxi kieli?!), bisexuell (närmast att likställa med mördare enligt vissa religiösa grupperingar), vänstergrön (rrödgrrön rröra?), feminist (manshatare enligt många). Idel skrämmande saker? :devil: Många människor räds det främmande, men det blir inte bättre av att försöka likrikta allt och alla. Thomas Wallgren skrev en jättebra text om saken för ett tag sedan (på finska): Olen rasisti. Jag vet förresten inte varför Opera gjorde sådär, jag försökte redigera ditt inlägg, men det hjälpte inte, sorry :down:

  6. Jag funderade i natt på det här med skrämmande. Jag menar, om de är rädda för mig så är jag rädd för dem, så det jämnar ju ut sig… Men det är inte så jag vill ha det! Jag vill inte ha ett samhälle som går ut på att vi i en paranoid anda värnar om vårt och skiter i resten. Jag vill ha ett samhälle som bygger på att man respekterar varandras integritet och tar ansvar för varandra och miljön. Samtidigt läser jag i morgontidningen att Soini är upprörd över hur valresultatet omtalas internationellt och kräver respekt och inser hur svårt det är att leva som man lär. Hur ska jag kunna respektera ett parti med sådana värderingar? 😦 Jag är intolerant mot de intoleranta. Ha ha :bug:

Kommentera

