Putt-putt bååt och vårarbete

Jag skrev nog bloggpost på båten igår, men det utlovade wlan:et kunde inte hittas 😦 och nätkiosken tillät inte inloggning, så det bidde ingen text på fredag. Ni får en nu i stället.

Det första stycket skrev jag igår, de andra idag:

Tyvärr har jag till min besvikelse noterat att de numera på den här båten (Åbo-Sthlm) serverar sina smörgåsar på plastfat, som bara slängs :irked: Vatten erbjuds visserligen från kran och inte bara på flaska, som på vissa båtar – men i plastmuggar 😦 Jag fick ta ett ölglas när jag frågade, men hur många gör det? Jag som försöker undvika att använda plast så gott det går – inte minst på de ställen där den bara går direkt till soptippen, såsom åtminstone i Helsingfors – blir alldeles matt vid tanken på hur mycket skräp som produceras varje dag på de här båtarna, som ändå försöker profilera sig som "gröna". Jag måste skriva feedback till dem.

Våren har hunnit mycket längre här på andra sidan pölen – det ligger knappt kvar nån snö någonstans. Jag satt och stirrade ut genom fönstret nästan hela bussresan till arbetslägret – jag hade glömt att det fanns så många nyanser av brungult… Och i föräldrarnas trädgård är det ett hav av gul vintergäck plus lite snödroppar och t.o.m. en liten planta med blåsippor! :up:

Idag har brorsan och jag (och k.far) sågat träd och burit ris. Vi sågade bl.a. upp ett okänt (mossigt och risigt) träd som doftade hemskt gott, sött kryddigt, med en aning bittermandel – har nån idéer om vad det kan vara?

Föräldrarnas Missekatt (a.k.a. Metusalem) tassar på och njuter av att kunna vara ute i vårvärmen. Han sitter i timmar och nosar i vinden. Han ser inte just nånting mera, men mår annars ganska hyfsat, inte illa för en katt som är nånstans mellan 25 och 30(!) 🙄

3 thoughts on “Putt-putt bååt och vårarbete

  1. Imbo: 😀 Jepp. Gammelmoran: Det är möjligt, tanken föresvävade mig nog. Jag plockade några kvistar med knoppar på som påskris till föräldrarna, med stränga order att berätta vad det visar sig vara om de slår ut 🙂 Annars får jag väl bryta en liten kvist av en hägg när jag väl identifierat en 😮

Kommentera

