En busschaufför, en busschaufför…

– det är en man med glatt humör :sing:

Jag bara måste blogga om det här i kväll, för i morgon skulle ingen tro mig! Jag var på en te- och sticksession hos Tona här på kvällen och passade på att testa mitt nyutarbetade undervisningsmaterial på henne också :up: (Vi ska prova ut en ny kursform i morgon, spännande och lite nervöst förstås.)

Hur det nu var så insåg jag plötsligt att jag inte skulle hinna med sista metron :doh: Nå, jag tog en buss som delar ett par hållplatser med nattbussarna som går åt mitt håll, men sen stod den just och väntade i en korsning när jag såg min (närmaste) nattbuss svischa förbi. Jag sa "äsch" ganska högt och så förklarade jag för chauffören varför. (Det var ju inte på någotsomhelst sätt hans fel, förstås.) Jag beslöt att sitta kvar i bussen till ändhållplatsen, eftersom den linjen snurrar rätt mycket, men ändhållplatsen ändå är nära en lämplig hållplats för mig, (alla Helsingforsare kan räkna ut vilken linje jag talar om 😉 ) så att jag skulle slippa stå och vänta så länge. Så frågade chaffisen vart jag var på väg och förklarade att han var på väg till depån sen, så han skulle köra rätt nära förbi, om jag ville sitta kvar i en mörk buss. Jag tackade förstås överraskat och tacksamt ja ⭐ Så jag fick nästan dörr-till-dörr service mitt i natten 🙂 Det kallar jag service minded. Så snällt av honom 🙂 Inte att det var så hemskt stort extra besvär, men många skulle aldrig ha kommit på tanken ens. Tack! :king:

4 thoughts on “En busschaufför, en busschaufför…

  1. gammelmoran writes:I mitten på 60-talet råkade jag ut för samma sak i Stockholm, en hygglig busschaufför som körde bussen en liten extra krok åt mitt håll.

  2. På en semesterresa i Stockholm för några år sen så fick faktiskt andra kattslaven och jag också skjuts av en buss när vi tappat bort oss lite 🙂 Men jag hade inte förväntat mig det i Finland. Men så var han inte infödd finländare heller, den här chaffisen…

  3. brorsan writes:Jag har fått åka med hyggliga chaufförer som yngre, även helt finska, men de tog inga omvägar. Flera gånger varit med om att buss eller spårvagn stannat på ickeofficiella hållplatser också.

  4. Flera gånger, så trevligt 🙂 Egentligen så är busschaufförer antagligen i allmänhet rätt service minded, det är bara det att jag oftare lägger märke till de där… mindre vänliga.

Kommentera

