Katter jag känt: Sotis

Jag har haft lite svårt att skriva på sistone – vad ska en kattslav riktigt skriva om när hon inte har några slavdrivare 😦 Detta trots att jag brukar skriva om allt möjligt annars också. Men så beslöt jag mig för att skriva en miniserie om katter jag har känt genom åren :cat:

Mitt livs första katt hette Sotis och var – förstås – svart. Jag minns egentligen inte så mycket av Sotis, jag var så hemskt liten, men jag har sett bilder på mig och Sotis i varsitt hörn av spjälsängen, så det är helt tydligt att jag blivit indoktrinerad redan som barn att sova med katt 🙂

I vår familj går det en historia om den gången då Sotis slogs med en huggorm :eyes: Det heter att han fick ett bra tag om den och började gnaga i sig den från svansändan medan den ännu levde! Varje gång den försökte komma åt att hugga så dängde han bara till med tassen… Jag har för mig att pappa slog ihjäl ormen för säkerhets skull. (Jag vill påpeka att det här var på landet för evigheter sen, jag vet nog att man inte ska slå ihjäl huggormar.)

Sotis försvann sen en dag, kanske det var räven, kanske det var något annat, man vet ju aldrig med utekatter. Det är en anledning till att jag har svårt att tänka mig utekatt, ens om det vore tillåtet i stan. Jag vet åtminstone vad som hände med Sisko 😦

Kommentera

