Lager-på-lager-på-lager…

Det stod i tidningen häromdagen att det bästa sättet att klä sig i kylan är med lager-på-lager-metoden. Jo tack, jag vet, jag är inte född i Norrland för inte. Såhär har jag klätt mig den senaste tiden:
långkalsonger i ullfrotté under byxorna, dubbla tröjor plus tjock ylletröja under vinterjackan, dubbla vantar, oftast handledsvärmare också, scarf runt halsen, ovanpå den en yllehalsduk några varv, på huvudet en silkeshuva av kommandomodell och en yllehuvudbonad på (det är ingen mössa, men inte heller en hatt). Ibland sveper jag ännu en glest stickad sjal runt det hela – det är andra kattslavens mormor som har stickat den och den är underbart lätt och förbluffande varm 🙂 Det enda som är direkt exponerat är näsan och kindbenen – ögonen skyddas ju av glasögonen, som tyvärr också immar igen rätt lätt i den här munderingen…

Men det är ändå inte speciellt skönt att röra sig utomhus. Inte så att jag egentligen klagar på kylan, det är vinter, det får vara kallt. Jag bara konstaterar att om jag tillsätter flera lager så skulle man kunna rulla mig till metron i stället, genom att ge mig en liten puff åt rätt håll 😀

Såhär ser Meteorologiska institutets prognos ut för de närmaste dagarna…

2 thoughts on “Lager-på-lager-på-lager…

  1. Det kan nog hända. Kallt så det räcker och blir över är det i alla fall. Men dagarna blir längre hela tiden – över nio timmar nu :up:

Kommentera

