Släng dig i väggen, Julian Assange

Jag råkade (jag lovar!) snurfa in på SVT:s hemsidor igår och undrade lite nyfiket vad de har för dokumentärer på nätet, då andra kattslaven emellanåt klagar på att nackdelen med att inte ha tv är att man missar en massa intressanta dokumentärer. Det hade också att göra med att en kollega hade tipsat mig om en dokumentär om Wikileaks – kan ses här. Han sa att den är bra, jag har inte hunnit se den ännu – däremot måste jag erkänna att jag fastnade i en annan dokumentär 😮 , Makten och sanningen, som handlar om Peter Bratt, för mig mest känd som en av journalisterna som hamnade i fängelse för att ha läckt om IB-affären. Sveriges version av Wikileaks, liksom. Den var välgjord och intressant, inte minst för att man verkligen insåg Palmes position i 70-talets Sverige, en sorts makt- och trovärdighetsposition som helt enkelt inte finns mera i dagens samhälle, allra minst hos politiker! Den ligger på nätet till 16 januari, se den gärna. (Om videon säger "sidan kan inte visas" (händer ibland när man pausar) är det bara att lasta om sidan och dra fram markören till rätt plats.)

In other cultural news så ser jag till min stora besvikelse att Finnkino lägger ner Bristol 😦 De påstår att salen inte används tillräckligt, vilket jag inte riktigt förstår, det är en av de bästa salarna i Helsingfors. Vi har alltid gått på den eller Maxim när det har gått. Får se hur länge Maxim finns kvar… Varför föredrar folk de popcornstinkande megapalatsen? (har ni läst Sylvia Bjons bloggpost om bio, förresten?) För den som vill och kan gå så har de filmkavalkad under helgen, biljetter 5,50€. Program finns här – allt från Totoro till Hajen :rip: Suck, det finns så mycket jag skulle vilja se den här helgen, t.ex. visar Filmis Triumf des Willens i kväll och Borta med vinden och Lumikuningatar på söndagen… Om jag skulle varit lite mera effektiv med mina studier så skulle man kunnat leka filmfestival :irked: Kanske jag kan få gå på nånting om jag är riktigt effektiv idag? :whistle:

Kommentera

