Det båtar föga att försmäkta (utan snus)

Tusen tack till min studiekompis som skickade länken till den här bloggen: Glömda ord. ⭐ Det är en blogg som ger ett ord per dag, som man sedan borde försöka använda på ett naturligt sätt 😀 Kul idé! Många ord är inte så konstiga för någon som lever i det finlandssvenska – skrinna t.ex. är ju inte direkt ett bortglömt ord, men enda stället jag har vetat att det någonsin använts i Sverige är Roslagen… Så har jag ju lite lustig vokabulär. Disparat, hysa, föga och framförallt försmäkta är ord som ingår i min aktiva vokabulär 😮 Fast de flesta som vuxit upp med Pippi känner nog till begreppet "försmäkta" 🙂 ("Utan snus försmäkta vi på denna ö".)

Men sinkadus? Deras definition av sinkadus är "slump, lyckträff, flax, tillfällighet". jag har aldrig hört eller läst ordet i något annat sammanhang än i att "ge någon en riktigt fet sinkadus", dvs. en örfil (svensk, inte finsk!) eller annan smäll. Jag undrar var mina ordböcker är… (Koko är sin fars dotter och kontrollerar i ordboken, mycket riktigt så finns också betydelsen örfil där :yes: )

Pjätta betyder klappa, säger de och jag förstår plötsligt varför kull – eller nata som det kallas i Finland – hette pjätt när (där) jag var liten :up: Vad kul! Tack igen.

5 thoughts on “Det båtar föga att försmäkta (utan snus)

  1. I den underbara Kör för alla har vi sjungit julsånger senast, också gamla sådana och i dem finns ju en massa ord som nutida ungdomar knappast har en aning om.

  2. Har du några synpunkter på ordet "gribbig"?Blev tal om det häromkvällen, och efter en del sökande var det närmsta vi hittade i SAOB "gräbba", "besläktat med sv. dial. (Finl.) gribbog, stygg, ondsint,"Alltid märkligt när man upptäcker att helt vanliga ord som man använder i såväl tanke, tal som skrift är mer eller mindre okända…

  3. Tona: Gribbig har jag möjligen hört dig använda, men kan inte definera – hur skulle du definiera det? Är det släkt med kribblig? Gräbba är för mig inte negativt, utan helt enkelt ett dialektalt ord för flicka. Christel: Måste genast kolla Topelius på Runeberg.org för att se vilka ord det kan tänkas gälla 🙂 Jag gissar: förtycka, sälla kanske?, skämta i det här sammanhanget (okänt för mig också, måste vara en version av skymta?) och däld, förstås, ett vackert ord 🙂

Kommentera

