Dags för fredagskultur

Nu tror ni förstås att jag ska skriva något om bokmässan och då tror ni för all del rätt :whistle: Men mest önsketänkande, jag har inte hunnit gå än, men jag hoppas hinna gå på söndag. Helst skulle jag gå i morgon, för Suomen dekkariseura (Finlands deckarförbund) har deckarlördag och kommer bl.a. att intervjua Leena Lehtolainen, som är min senaste upptäckt i genren. Det började med att jag fick en av hennes deckare som ljudbok av en av morbröderna – Tappava säde i jättebra inläsning av Erja Manto. Den var så spännande och välläst att jag lyssnade på den på rekordtid och sen började jag leta i hyllorna efter Kuparisydän som jag fått av en lärare i finska för många år sedan. Till min glada överraskning så kunde jag läsa den utan några större problem – antingen har jag blivit betydligt bättre på andra inhemska på senare år, eller så har hon ett lätt språk. (Jag tror det är lite av båda, faktiskt.) Då fick jag blodad tand och har nu på en kort tid läst tre böcker till i serien 🙂 Jag kan alltid hävda att det är för språkövningens skull, om jag får dåligt samvete 😮

Men i morgon ska jag till Åbo och studera och kan inte gå&lyssna :worried: (Det är i och för sig roligt med närstudieträff, om den bara inte skulle krocka med bokmässan.) Som tur så ordnar deckarsällskapet en föreläsningsserie på temat "Miten rikoskirjani ovat syntyneet", så där får jag en ny chans om en månad :up:

För den som inte är intresserad av bokmässan, utan hellre ser skräck- och splatterfilm så är det Night Visions på Maxim i helgen :eyes: Det hade varit lite kul att se t.ex. Alien vs Ninja 😀

Kommentera

