Om WOMM

Jag sitter just och läser en bok om marknadsföring av bibliotek i vilken det talas om WOMM, eller Word-of Mouth Marketing. Jag roades lite av det här avsnittet under rubriken What Makes WOMM So Powerful?: "People trust the recommendations from people they know over those of a stranger. What is amazing about WOMM is that online relationships are forming with a virtual connection, sometimes between people who have never met each other face to face. For many librarians, the idea that people would choose to listen to a nonauthoritative source goes against the fundamental belief that people need experts as guides" (Bite-sized Marketing s. 3f)

Det fick mig att associera till Peppes fråga häromdagen om hur många som har köpt nåt på basen av en blogg. För mig är svaret på om jag köper (lånar, läser, osv.) på basen av bloggtips "klart det", varför inte, om man läser om något som verkar vettigt av en människa man tycker verkar vettig. Det är där jag anser att skribenterna av den här boken har fel, för en bloggare kan på sitt sätt vara auktoritativ. Det finns bloggare vars omdöme jag litar mera på än många andra, just för att jag uppfattar dem som kunniga på just det området. Och för att vi verkar dela smak – precis som det finns recensenter ("auktoriteter") med liknande smak som jag och sådana som jag vet att jag aldrig har samma åsikt som, så kan jag lita på en bloggares omdöme, trots att jag aldrig (eller sällan) träffat människan i fråga. Den vägen har jag fått många trevliga tips – B5, t.ex.! 🙂

2 thoughts on “Om WOMM

  1. Anonymous writes:Bra du lärt dig en av de grundläggande sakerna i akademiska studier: Att läsa kritiskt; att reflektera över den information man tar in.

Kommentera

