Behärskningens mästare!

Med en herkulisk ansträngning (och tack vare att marknaden hann stänga innan vi hann tillbaka till ett specifikt stånd) så lyckades vi hålla oss under den bestämda kvoten. Bara åtta burkar :up: (Det blir inte lika mycket när man inte kan smaka på allt, det är ett faktum. Sabla EU-bestämmelser.) Plus en burk havtornsmarmelad samt ett par flaskor härligt kryddig äppelglögg och en äppelsalsa från Peders aplagård på Kökar :p Glöggen och salsan var bekanta från föregående år, tyvärr var den starka versionen av salsan redan slut, men kanske andra kattslaven lyckas få tag på lite i Åbo om ett par veckor 🙂

Här är en mobiltelefonbild, beklagar kvaliteten, men kameran är utlånad.


I plastburkarna finns det enbärsströmming, örtströmming och svartvinbärsströmming. I de stora glasburkarna finns det en vitlöks-tjärströmming, en senaps-tjärströmming (jo, de har satt i tjärsirap, väldigt speciell smak) och en vitlöks-senapsströming (det bästa av två världar?). I de två små glasburkarna finns det vitlöks- respektive senapsströmming. (Vi gillar senapsströmming. Och vitlök. Ingen Vanhanen här inte.) Det som saknas är en dill-pepparrotsströmming och en specialkryddad "Kuutamosilakka" (Månskensströmming) som en tant från Taivassalo brukar laga, men månne jag inte ska hinna förbi torget någon dag den här veckan :p

På bilden syns också glöggen (den röda innehåller vindruvs- och aroniasaft, förutom äppelsaft), salsan och havtornsmarmeladen.

4 thoughts on “Behärskningens mästare!

  1. brorsan writes:Åh så du har äntligen köpt ny telefon? 😉 Kan jag få tillbaka min då? Jag är trött på min reservtelefon.

  2. Humptidump 😮 Då får nog tillbaka den i vilket fall. Jag har så svårt att shoppa allt annat än mat. Släpp lös mig i Hagnäshallen eller på strömmingsmarknaden och jag gör glatt av med hur mycket fyrk som helst…

  3. Lilla Lisa writes:Det där med EU-bestämmelser lär vara en myt, försäljarna har helt enkelt tröttnat på alla som bara äter och inget köper. Är själv ingen strömmingsdiggare men nog lite avis på äppelglöggen och havtornsmarmeladen. Smaklig måltid!

  4. Här har jag fått t.o.m. två kommentarer av dig och så är jag för bisi för att logga in och svara! Fy på mig. Jag har hört att det inte är förbjudet att ge smakprov, bara försäljaren ger dem och kunden inte tar själv. Och visst händer det att jag smakar utan att köpa, men jag köper bara om jag gillar det jag smakar! Är det liksom inte det som är idén med smakprov? (Fast andra kattslaven är sån som tycker det är lite nolo att smaka utan att köpa, så vi har kommit överens om att jag ska fatta de besluten! Men det är jag som är tokigast i strömming också :p )

Kommentera

